Saturday 18 November 2017

2 Petua Tarik Minat Anak Untuk Makan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua pembaca yang mekcomey sayangi. Ibu-ibu pernah tak hadapi masalah anak-anak susah untuk makan. Sampai tahap paksa makan pun diorang takmau makan jugak? Ada tak petua tarik minat anak untuk makan?

Pengalaman MekComey sendiri dengan 3 orang cahaya syurga yang masing-masing punya akal yang bijak. So mak-mak pun kene extra bijak untuk pujuk anak minat untuk makan.


2 PETUA TARIK MINAT ANAK UNTUK MAKAN


1. Perut mak mesti kenyang

Kenapa mekcomey letak petua ni paling utama? Sebabnya kalau kita tengah lapar otak kita tak boleh nak berfikir dengan waras dan kreatif.

Betul tak? Kita nak pujuk anak makan, tapi tiba-tiba datang tantrum diorang (diorang kan bijak & banyak akal) so bila perut kita dah kenyang kita boleh rileks cari idea untuk pujuk diorang.

Bayangkan kalau kita tengah lapar, pujuk anak makan dan diorang banyak alasan atau buat perangai (tantrum) mesti kita malas nak layan "lantak awak la taknak makan, mama nak makan" 😂😂 sudahnya anak kelaparan dan makin banyak tantrum diorang.

So make sure sebelum ajak anak makan atau sebelum suap anak makan perut kita kena penuhkan dulu.


2. Kenalpasti selera atau kesukaan anak-anak

MekComey sekarang sejak anak-anak besar mekcomey akan tanya diorang nak makan apa. Sebabnya senang, for sure diorang akan makan apa yang diorang minta.

Dan kalau si kecik pula kita kenalpasti apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka. Tapi of course la kita kene ajar pelbagaikan resepi sebab takmau nanti besar memilih pulak makan dia.

Bila kita kenalpasti selera anak-anak lagi mudah tarik minat dia untuk makan.


Banyak lagi cara dan petua tarik minat anak untuk makan. Dan kalau mummy di luar sana ada petua lagi best boleh kongsikan dengan mekcomey di ruangkan komen di bawah atau hubungi MekComey seperti berikut:

Call/SMS/Whatsapp: 017-9351615

Follow MekComey:

FB: Fadzilah Ismail

FB Page: Teratak Vitamin Saya

Ig: fadzilah_mekcomey

Dan boleh juga Email: teratakvitaminsaya@gmail.com

No comments: