Tuesday 21 November 2017

Asma Dan Rawatan Yang Berkesan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua pembaca setia blog MekComey. Kali ini MekComey nak kongsikan apa itu asma dan rawatan yang berkesan untuk menangani masalah asma.

Asma atau lelah adalah gangguan keradangan yang kronik yang melibatkan saluran pernafasan yang sensitif apabila terdedah kepada pelbagai rangsangan. Ia akan menjadi sempit seterusnya menyebabkan kesukaran untuk bernafas.

Batuk dan sesak dada serta nafas berbunyi adalah simptom utama penyakit asma. Antara tanda-tanda lain asma termasuklah batuk yang berterusan tanpa demam, terutamanya pada waktu malam dan awak pagi.

Meskipun tidak boleh diubati sepenuhnya, asma boleh dikawal dengan cara mengiurkan serangan melalui penjagaan rapi serta pantau pemakanan atau diet seharian.

Malah pakar-pakar turut menganggarkan 80% daripada kematian di kalangan penghidap asma boleh dicegah jika mereka diberi pendidikan yang sempurna bagi menangani penyakit berkenaan.

Walaupun ia tidak berjangkit, asma boleh diwarisi, di mana anak-anak kepada penghidap penyakit ini mempunyai risiko yang lebih tinggi.

Debunga, kulat dan hama yang selalu hadir dalam udara merupakan pencetus terjadinya asma apabila memasuki pernafasan pesakit.

Selain itu jangkitan pada sistem pernafasan - terutamanya demam dan selsema, senaman, udara yang sejuk atau perubahan cuaca, emosi dan stress juga boleh menpengaruhi serangan asma untuk berlaku.


RAWATAN

Terdapat pelbagai jenis ubat asma dan kebiasaannya diambil melalui sedutan (inhaler). Cara paling efektif ini membolehkan ubat masuk terus ke dalam saluran pernafasan.

Namun begitu kesan buruk penggunaan ubatan secara berlebihan (terutamanya yang diambil secara penyerapan) termasuklah jangkitan pada mulut, denyutan jantung yang laju dan gangguan selera makan.

Di samping rawatan kaedah moden, mekcomey sendiri sebagai pesakit asma telah mencuba pelbagai petua traditional. Antaranya telan kumbang kelip-kelip hidup-hidup. Memang rare kan. Tapi sebagai satu usaha kita untuk mengatasi serangan asma.

Dan sekarang MekComey selesa mengamalkan suplemen Shaklee untuk mengurangkan serangan asma. Alhamdulillah sangat-sangat membantu.

Antara suplemen yang mekcomey ambil adalah VITA C, BCOMPLEX, VITALEA, GARLIC dan VIVIX. Masing-masing mempunyai tugas masing-masing Dan mekcomey akan kongsikan detail tentang setiap suplemen ini macam mana membantu dalam masalah asma.

Terima kasih kerana sudi membaca blog MekComey. Sekiranya ada sebarang pertanyaan boleh hubungi mekcomey seperti berikut:

Call/SMS/Whatsapp: 017-9351615

Follow MekComey:

FB: Fadzilah Ismail

FB Page: Teratak Vitamin Saya

Ig: fadzilah_mekcomey

Dan boleh juga Email: teratakvitaminsaya@gmail.com

No comments: